torsdag 19 augusti 2010

Stel och ostadig häst?

Hej!

Jag har precis fått börja galoppera min häst efter en skada men har tyckt att han har varit lite stel och något vinglig i galoppen. Jag blev tipsad om att rida lätt i galoppen. Detta för att det skulle bli lättare för min häst att hitta takten men även att ta ut galoppen (tyckte även att han blev stadigare!)
Igår så red jag förbi en av speglarna i ridhuset och upptäckte att medans han tog i allt vad han kunde med frambenen så försökte bara bakbenen följa med på ett lite stelt sätt om ni förstår vad jag menar. Jag började jobba upp honom samtidigt som jag tryckte på och nästa gång som vi passerade spegeln så jobbade bakbenen på och det såg hur bra ut somhelst! :)

Tycker även han har varit lite stel i sidorna så i varje ridpass böjer jag honom lite till höger och lite till vänster.

Har även läst att för vingliga hästar är det bra att inte alltid rida på "fyrkantsspåret" utan att rida en eller två meter in. Då finns det inte längre ett spår att följa eller en vägg att stödja sig emot och hästen lär sig att själv hitta balansen.

Foto: Matildha
Model: Jamjam som solar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar